Number of the records: 1
Subject h. : empora
Subject h. empora Other tribuna Descripton Vyvýšené místo nebo prostor hlavně v kostelech.
V románské době má tribuna v západní části kostela buď tvar obdobný nynější kruchtě, nebo ji i v patře odděluje od lodi stěna s arkádovými otvory, či je umístěna ve věži a obloukem spojena s lodí. V té době se na ní účastnil bohoslužeb šlechtic, pán (panská tribuna, tribunové či emporové kostely) oddělen od prostého lidu a přicházel na ni buď přímo v patře krytou spojovací chodbou z přilehlého dvorce, nebo schodištěm v síle zdi (zejména v baroku tuto funkci plní panská oratoř). Jiné, i postranní tribuny v klášterních kostelech sloužily členům řádu (mnichům, jeptiškám). Od pozdní gotiky a hojně v renesanci se i do postranních lodí vestavují zpěvácké či literátské tribuny a v barokních kostelích se často umísťují nad boční kaple.Citation source
- Herout Jaroslav; Slabikář návštěvníků památek; 1980; s. 127-129
- Blažíček Oldřich J.; Slovník pojmů z dějin umění; Názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění; 1991; s. 58-59, 148, 153, 210
- Šafránek Břevnovský Josef; Sušice a okolí; 1993; s. 37
- Sommer Petr; Sázavský klášter; 1996; s. 57, 62
Note
- Svou tribunu měl také nejvyšší písař ve Staré sněmovně na Pražském hradě.
Pictures
příklad románské patrové tribuny (Kojice) - kresba akad. arch. Antonín Kryl
příklad románské kruchtové tribuny (Žabonosy) - kresba akad. arch. Antonín Kryl
příklad raně barokní tribuny - kresba akad. arch. Antonín Kryl
příklad románské věžové tribuny (Svojšín) - kresba akad. arch. Antonín Kryl
říklad renesanční literátské (zpěvácké) tribuny (Mladá Boleslav) - kresba akad. arch. Antonín Kryl
Number of the records: 1
Record „Subject h. : empora“
updated: