Number of the records: 1  

Subject h. : běloby

  1. Subject h.běloby
    Otherběli
    DescriptonPigmenty bílé barvy minerálního původu, různé krycí schopnosti a stálosti, užívané v malbě, zvláště olejové a temperové.

    Citation source

    • Blažíček Oldřich J.; Slovník pojmů z dějin umění; Názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění; 1991; s. 29, 13, 15, 28, 111, 128, 146, 153, 157, 182, 209, 233
    • Blažíček Oldřich J.; Slovník památkové péče; Terminologie, morfologie, organizace; 1962; s. 25, 27
    • Vitruvius; Deset knih o architektuře; 1979; s. 251, 256-257

    Note

    • Mélská a paraitónská běloba známé již v antice byly podle Vitruvia nerostné hliněné barvy dobývané ze země hlavně na místech, podle nichž byly nazvány.
    • Olovnatá běloba známá též od antiky, později podle hlavního místa výroby zvaná kremžská, silně jedovatý kysličník olovnatý, ale jako barva výborně krycí, stála a dobře schnoucí, dlouho jediná v užívání.
    • Zinková (kysličník zinečnatý) běloba užívaná od 19. st. byla méně jedovatá, ale méně krycí a po uschnutí praskající.
    • Permanentní, barytová běloba známá od 19. st. byla stálá, ale málo krycí.
    • Titanová běloba je nejedovatá, vyráběná z černého ilmenitu, anatasu nebo z rutilu, většinou dokonale krycí, ale někdy nestálé.
    • Syntetická běloba zv. litopon se používá k výrobě jiných barevných pigmentů, v malbě se zatím neprosadila.
    • Alabastrová běloba zv. leuzin, je barvivo stálé, ale málo krycí, se získává mletím sádrovce.
Number of the records: 1  
Record „Subject h. : běloby“ updated:

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.